Friday 7 November 2014

BUNGA IMAN BUAH KEBAHAGIAAN

BUNGA IMAN BUAH KEBAHAGIAAN
KITAB MUHIMMAH
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم 
HAK-HAK SUAMI

Aisyah r.a berkata, “wahai semua wanita! Jika kamu mengetahui hak suami-suami kamu terhadap dirimu, pasti kamu akan menyapu debu pada dua kakinya dengan muka kamu sendiri.”
Al-Hakim menceritakan, “Seorang wanita telah datang menemui Rasulullah dan berkata, ‘Ibu saudaraku telah meminangku untuk anaknya. Jadi khabarkan padaku apakah hak suami terhadap isterinya. Jika ada satu hak yang mampu aku tunaikan, aku akan menerima pinangan itu.’
Rasulullah menjawab, ‘sekalipun seorang isteri menjilat darah atau nanah yang mengalir dari hidung suaminya, itu masih belum menunaikan hak suaminya.
Dan jika manusia boleh bersujud kepada seorang manusia lain, pasti aku akan menyuruh seorang isteri sujud terhadap suaminya.’
Lalu wanita itu berkata, ‘Demi Tuhan yang membangkitkanmu sebagai Nabi, aku tidak akan berkahwin selama aku hidup di dunia ini.’”
Rasulullah s.a.w. bercerita, ketika beliau datang ke Madinah, beliau melihat beberapa orang wanita sedang mengiringi jenazah ke tanah perkuburan. Lalu beliau bertanya kepada mereka, “adakah kalian sebahagian daripada keluarga si mati?” mereka menjawab, “tidak.” Beliau bertanya lagi, “adakah kalian menyertai solat jenazah untuknya?” mereka menjawab, “tidak.” Lalu beliau berkata, “pulanglah.
Tidak perlu kalian mengiringinya malah tidak ada pahala kalian menziarahinya.” Lalu mereka disuruh pulang dan duduk di dalam rumah masing-masing.
Khidmat seorang isteri terhadap suaminya sama dengan ibadah yang dilakukan oleh seorang lelaki. Ini diceritakan di dalam sebuah kisah. Suatu hari, seorang wanita datang menemui Rasulullah. Beliau bertanya, “apa yang kamu mahu?” wanita itu manjawab, “Ya Rasulullah, kami semua para wanita mahu bertemumu.” Rasulullah bertanya lagi, “atas urusan apa?” jawab wanita itu, “kami tertanya-tanya, Allah meletakkan kaum wanita di bawah pimpinan lelaki, mentaati perintah mereka, malah disuruh duduk di dalam rumah
bagi menunaikan hak-hak mereka.
Kami juga dijadikan tempat melepaskan keinginan lelaki terhadap wanita dan kami difardhukan berkhidmat sepenuhnya kepada mereka. Sedangkan mereka pula pergi berperang, hadir berjemaah dan keluar bekerja. Jadi, apakah yang perlu kami lakukan bagi mendapat ganjaran yang sama seperti yang diberikan oleh Allah kepada mereka?”
Rasulullah kagum dengan pertanyaan dan perbandingan yang diberikan oleh wanita itu. Lalu beliau berkata, “aku tidak pernah melihat wanita yang lebih baik dan manis kata-katanya mengenai apa yang telah ditetapkan oleh Allah, selain engkau.”
Kemudian beliau berkatalagi, “beritahu para wanita itu dan semua muslimah, ganjaran ketaatan kalian terhadap suami masing-masing adalah sama dengan ganjaran yang Allah berikan terhadap kaum lelaki itu.”
Dalam sebuah kisah yang lain, seorang Badwi datang menemui Rasulullah dan berkata, “Tuan telah menyeru manusia kepada Allah dan saya akan mempercayai dan membenarkan kata-katamu jika tuan menunjukkan mukjizat tuan kepada saya.” Rasulullah bertanya, “apa yang kamu mahu?” Badwi itu menjawab, “Tuan panggillah pohon kurma yang sudah kering di hadapan kita itu supaya datang kepada Tuan.” Lalu Rasulullah berkata kepada badwi itu, “panggillah pohon kurma itu. Katakan padanya, Muhammad memanggilnya.” Badwi itu mentaati perintah Rasulullah dan berkata kepada pohon kurma itu, “Muhammad memanggilmu.” Pohon kurma itu bergerak-gerak di sebelah kanan lau akarnya tercabut.kemudian ia bergerak-gerak di sebelah kiri lalu akarnya tercabut lagi.
Pohon kurma itu pun mula bergerak menuju kepada Rasulullah.

“Assalamualaikum.” Rasulullah pun menjawab, “Alaikassalam.” Lalu badwi itu pun mengucapkan kalimah syahadah.
Rasulullah pun berkata, “Cukuplah mukjizat ini untukmu.” Badwi itu menjawab, “cukuplah….cukuplah….” selepas itu Rasulullah pun memerintahkan pohon kurma itu kembali ke tempatnya.
Badwi itu berkata lagi, “wahai Rasulullah, tuan telah menunaikan permintaan saya dan menunjukan mukjizat yang tidak pernah tuan tunjukan pada orang lain. Izinkan
saya sujud kepadamu.”
Rasulullah menjawab, “manusia tidak patut sujud selain kepada Allah. Jika boleh, pasti aku akan memerintahkan para isteri sujud kepada suaminya bagi membesarkan hak suami mereka.”
Rasulullah s.a.w. mendahulukan hak suami ke atas isteri melebihi hak kedua ibu bapa isteri.
Saudina Umar Al-Khattab bercerita, suatu hari beliau bersama sahabat-sahabatnya dan melihat seorang wanita sedang mendukung seorang lelaki tua. Saidina Umar bertanya, “mengapa engkau bersusah payah ini?” Wanita itu menjawab, “wahai Amirul Mukminin. Beliau adalah bapa saya. Apabila beliau mahukan sesuatu, beliau akan menjadi seperti anak-anak. Sesekali beliau mahu bermain di tanah seperti kanak-kanak kecil. Sesekali pula beliau mahu makan dan minum. Apabila saya tiada bersamanya, beliau akan menangis memanggil saya. Jadi saya mendukungnya di belakang saya sambil melakukan kerja-kerja saya dam memberikan apa saja yang dia mahu. Jika tidak dapat, saya akan menggantikannya dengan sesuatu yang lain.”
Saidina Umar terpegun dengan cerita wanita itu. Beliau berkata, “adakah kamu tahu, wanita ini telah menunaikan hak bapanya?” mereka menjawab, “benar, Amirul Mukminin.” Lalu Saidina Umar berkata, “dan kamu meminta saya juga berkata begitu, bahawa wanita ini sudah menunaikan hak bapanya malah lebih dari itu.” Wanita itu berkata, “engkau salah, Amirul Mukminin. Saya belum lagi menunaikan hak bapa saya. Bapa saya telah memelihara saya dan melakukan semua perkara kerana saya. Beliau berkorban apa saja untuk saya. Beliau mendoakan kesejahteraan hidup saya dan beliau tidak mahu saya mati. Sedangkan saya, mengharapkan kematiannya.”
Ahmad memberitahu, Anas berkata, salah seorang daripada kaum Ansar bercerita, seekor unta yang berhadapan dengan Rasulullah s.a.w. tiba-tiba menjatuhkan dirinya dan bersujud.
Lalu semua sahabat Rasulullah s.a.w. pun berkata, “wahai Rasulullah, binatang yang tidak mempunyai akal ini pun sujud terhadapmu. Apatah lagi kami yang mempunyai akal ini. Kami yang lebih layak untuk bersujud kepadamu?”. Lalu Rasulullah s.a.w. berkata, “manusia tidak patut sujud kepada manusia yang lain. Jika boleh, pasti aku akan memerintahkan seorang isteri sujud kepada suaminya kerana haknya yang sangat besar ke atas isterinya.
Sekalipun seorang isteri menjilat nanah dan darah suaminya daripada tapak kaki sehungga ke tengah kepala, dia masih belum menunaikan hak suaminya.”
Setengah Ulamak berkata :
1. Wajib bagi seorang isteri mengekalkan rasa malu terhadap suaminya dan merendahkan pandangannya ketika berada di hadapam suaminya.
2. Wajib bagi seorang isteri mentaati perintah suaminya, diam ketika suaminya berkata-kata, berdiri menyambut kedatangan suaminya dan menghantar pemergian suaminya serta mendatangi suaminya di tempat tidur dengan memakai wangi-wangian.
3. Hendaklah dia berusaha bersungguh-sungguh menghilangkan bau mulutnya, mengekalkan perhiasan ketika berada bersama suaminya dan menanggalkan perhiasan itu ketika suaminya tiada.
4. Tidak mengkhianati suaminya dan hartanya ketika suaminya tidak ada, memuliakan kaum keluarga suaminya dan menghargai setiap pemberian suaminya.
Wanita yang takutkan Allah akan bersungguh-sungguh beribadah kepada Allah. Dia juga akan bersungguh-sungguh mentaati suaminya, menjaga kebajikan suaminya dan memohon keredhaan suaminya. Itula syurga atau nerakanya.

No comments:

Post a Comment